zaterdag 5 oktober 2019

Belgian Wafles

Ontbijtwafels in Amerika .


Ingrediënten :


- 250g / 2 cups bloem
- 1 Tablespoon bakpoeder
- 1/2 Teaspoon zout
- 2 Tablespoon suiker
- 2 Eieren , gescheiden
- 80 ml/ 1/2 cup olie (heb arachideolie gebruikt )
- 500ml / 2 cups melk
- 1/2 teaspoon vanilleextract ( liquidvorm van vanille)

Alle droge ingrediënten ziften en onder elkaar mengen .
Scheid de eieren en gooi het eigeel bij de droge ingrediënten en het eiwit in een andere kom .
De olie , vanille en melk mag je bij de droge ingrediënten doen en klop deze met een gewone handklopper ondereen tot je geen droge bloem meer ziet .
Gebruik een handmixer om het eiwit op te kloppen tot deze stijf zijn . Doe deze bij het deeg al vouwend tot het een geheel beslag is .
Verhit het wafelijzer en spuit wat olie op de platen . Doe het beslag erin en laat het een tijdje bakken . Serveer met fruit, slagroom of poedersuiker .


Om de rest van het beslag te bakken , plaats de wafels op een rack en laat ze afkoelen . Deze kunnen eenvoudig in een diepvrieszakje ingevroren worden . Gewoon de toaster in en ze zijn klaar voor een snel ontbijt of snack . Echt overheerlijk !


donderdag 8 juni 2017

Creole Season Blend

Ingredients :

- 2 tbs onion powder
- 2 tbs garlic powder
- 2 tbs oregano
- 2 tbs basil
- 1 1/2 tbs thyme
- 1 tbs black pepper
- 1 tbs white pepper
-  2 1/2 tsp cayenne
- 3tbs regular paprika
- 2 tbs smoked paprika
- 3 tbs salt

Mix them together .

Is great for seasoning rice, meats, soups and stews, or anything that needs a flavor boost. Or needed in Come back sauce .





Come Back Sauce

Ingrediënten :

- 1 cup mayonaise
- 1/4 cup ketchup
- 1/4 cup chili sauce
- 1 tsp onion poweder
- 1/2 tsp garlic powder
- 2 tsp worchestershire sauce
- 1 tsp Creola season blend (uitgelegd op apart postje )
- 1 tablesp cider vinegar
- 1 tsp pepper
- 1/4 tsp hot sauce


Mix all ingredients . Pour into container .Keeps one week in fridge .
Good on seafood ,salade , friend chicken etc...


Ik moet dit nog maken en uittesten .Als het goedgekeurd wordt dan plaats ik ook foto's erbij .

vrijdag 17 maart 2017

Longhorn Fries in the Airfryer

LongHorn Fries



Ingrediënten :

- Voorgebakken frieten
- Prairie Dust kruiden


Voorbereiding Prairie Dust kruiden :

Meng al de kruiden bijeen :


-1 eetlepel zout
-1 1/4 theelepel paprika
-1 1/4 theelepel gemalen zwarte peper
-1/2 theelepel ajuinpoeder
-1/2 theelepel lookpoeder
-1/4 theelepel cayennepeper
-1/4 theelepel kurkuma
-1/4 theelepel gemalen koriander (had ik niet dus deze heb ik eruit gelaten )

Geeft ongeveer 7 eetlepels kruiden ,je kan de rest bewaren voor de volgende keer . Kruiden kunnen trouwens ook gebruikt worden op steak , shrimps , kip etc.

Verwarm de airfryer voor op 180C°.
Doe de frieten in een bowl en kruid de frieten met het kruidenmengsel . Vooral niet te zuinig zijn ,de frieten mogen mooi gekleurd zijn met de kruiden .


Bak ze 15 minuten ,ik schudde ze 3x om .
Eerste keer dat ik kan zeggen dat de frieten zijn wat ze moeten zijn ,dank zij de kruiden . Voorheen steeds diepvriesfrieten gebruikt en ik bleef toch mijn voorkeur hebben ze in het frietvet te bakken .Maar deze wijze komt zeker nog op tafel want ze waren heel lekker .Voor de eerste keer kan ik zeggen dat de airfryer goede friet heeft gegeven. Al was het meer pikante friet ,ik had het zout in het kruidenmengsel eruit gelaten en ook niet gemist .







dinsdag 28 februari 2017

Oven Fried Drumsticks




 

Ingrediënten :

-drumsticks
-1/2 cup karnemelk
-1/4 cup vegetable oil
-Dash of hot pepper (had ik niet dus heb sambal oelek gebruikt ,2 theelepels)
-1 teaspoon paprika
-1/2 teaspoon salt
-1/4 teaspoon black pepper
-3/4 cup all purpose flour/bloem
-1 teaspoon uienpoeder
-1/2 teaspoon knoflookpoeder

Karnemelk , olie en hot pepper sauce mengen . Hierin de drumsticks laten marineren , liefst 24u op voorhand (ik heb het 6uur gedaan ).
Oven voorverwarmen op 425F°(220C°) .Ik heb gebruik gemaakt van de plaat met bakpapier op maar ik ga volgende keer dit op de rack proberen .
Meng paprika, bloem, zout en pepper ,knoflookpoeder en uienpoeder ,draai de drumsticks in dit mengsel en leg ze dan op de overplaat .
Bak ze 50 minuten waarvan 40 minuten op 220C° en de resterende 10 minuten op 200C° . Je kan ze koud of warm eten .


Mijn oordeel was mmmm ze waren echt wel lekker en ik zal dit zeker nog eens maken .
Alleen vond ik ze iets te laf ,te weinig zout maar van de rest van kruiding echt wel goed . Achteraf zag ik andere recepten die geen olie gebruiken in hun karnemelk en ik ga dat de volgende keer er ook uit laten ,blijkt niet nodig te zijn . En ik ga ook een ander mengsel gebruiken om in te rollen want deze kwam er toch af .Dus daar ga ik nog even wat op uittesten . Maar al bij al heeft het echt wel goed gesmaakt en het komt zeker nog eens terug op mijn bord te liggen .

vrijdag 18 november 2016

Zigeunersaus




Recept   :

- 1 gele paprika
- 1 rode paprika
- 1 ui
- 5 eetlepels ketchup
- 1 klein blikje tomatenconcentraat
- 200 ml kippenbouillon
- 1 eetlepel azijn (3 kleine scheutjes gedaan)
- 2 eetlepels suiker
- 1 koffielepel sambal ( 2 toefjes ,grootte mentos muntje)
- sausbinder
- 25g zoetzure augurken ( 2,5 augurken)

Ui snipperen , paprika's ontvellen en in kleine blokjes snijden , augurken in kleine blokjes doen .
Verhit wat boter en fruit de ui ,als die glazig is doe de paprika's en augurken bij en laat enkele minuten zachtjes pruttelen .
Voeg de 200ml kippenbouillon toe ,de tomatenconcentraat en ketchup toe .Druppel wat azijn erbij en voeg de suiker toe.
Voeg de sambal toe en bind het geheel met sausbinder of maïzena .

Ik heb geen extra zout toegevoegd en het geheel was eigenlijk zeer lekker ,beste saus ooit .
Omdat ik op zoek was naar zigeunersaus in de winkel en geen vond ,ben ik beginnen google'en en heb op de site van Jeroen Meus het recept van zigeunersaus gevonden .Ik heb het een beetje aangepast ,zo lust ik geen look en ook omdat het oorspronkelijk recept spreekt van 1/2 gele,1/2 rode en 1/2 groene paprika en ik deze laatste minst graag lust en niet graag met 3 halve afval paprika's achterblijf ,heb ik de groene geschrapt en de gele en rode paprika als volledig geheel in recept gebruikt .

 Ik weet niet of ik de rest van de saus kan invriezen ,daar kom ik later wel op terug .Maar het was de moeite om deze te maken .Voor een gezin van twee is het wel teveel om in ene keer te op te eten maar voor een gezin van 4 zal het wel voldoende zijn .Wij hebben ze koud geserveerd met de pita maar volgens Jeroen kan je deze saus ook warm eten .Volg je liever het oorspronkelijk recept dan vind je zo terug op google .
De pita heeft me echt wel gesmaakt en de saus eens temeer .Ga het zeker terug maken maar dan ga ik proberen de saus in te maken ,iets wat ik nog nooit heb gedaan maar mijn grootmoeder veel heb zien doen in Amerika .Ik heb helaas nog geen inmaakpotten dus die moet ik nog zien te bestellen .
Ik heb zeker de helft ingevroren ,ik weet niet of die nog lekker zal zijn .Paprika's kunnen zo verwateren in de diepvries maar de volgende pot die ik zal maken ga ik inmaken ,nu nog de Ball potjes zien aan te schaffen .

donderdag 26 juni 2014

Appel-bessencrumble

Ingredienten :


- 500 g zoete appels
- 250 g gemengde bosvruchten
- 100 g fijne suiker
- 150 g zandkoekjes (sprits)
- 1dl appelsap
- 50 g ongezouten boter
- kaneelpoeder


Verwarm de oven voor op 180C°.
Schil de appels,verwijder het klokhuis,snij in plakjes.Stoof ze even in 1/4 van de boter.Schep er een mespuntje kaneel door.Doe er de bosvruchten,de suiker en het appelsap bij.Laat 5 minuten zachtjes koken .Schep het fruit uit het sap en verdeel het over 4 vuurvaste kommetjes.Laat het sap op middelhoog vuur inkoken tot het stroperig wordt.Lepel het over het fruit.
Verkruimel de koekjes en vermeng ze met de rest van de boter.Strooi de kruimels op het fruit.Zet 15 minuten in de oven op 180C°,of tot de crumble goudbruin is.Serveer warm of lauw.

Opwarmen kan een tiental minuten in de oven op 150C°.