zondag 17 juli 2011

Spinaziestoemp




Ik gebruik voor het maken van de spinaziestoemp gehakte diepvriesspinazie . Daar neem ik 10 blokjes van die ik in een schaal laat ontdooien ,neem ik uren op voorhand uit de vriezer . Bij het ontdooien komt water vrij dat ik later zal afgieten zodat de aardappelen niet te vochtig worden .



Als aardappel gebruik ik polderaardappelen ,die zijn bloemig en hebben ook niet de eigenschap om vocht vast te houden .Schil aardappelen en was de aardappelen .Zout ze en zet ze aan de kook .Als ze zachtgekookt zijn ,afgieten maar wel terug op vuur zetten om ze uit te drogen .






Voeg dan de spinazie toe ,ongeveer 3/4 ervan en kijk of er nog meer bijhoeft .Dit is naar eigen smaak en hoe graag je ze donker hebt of niet . Vind je de puree te droog ,voeg dan melk toe en goed omroeren . Je kan nog eventueel afsmaken met wat peper .

Op je bord nemen we bij de spinaziestoemp steeds mosterd als afsmaker .


Omdat we zelden worst eten , nemen we dit wel bij de stoemp omdat dit goed erbij past .

Overschot kan je 's anderdaags eten op een boterham .

dinsdag 5 juli 2011

Croissants afbakken


Ik ga het hier nu even niet hebben hoe je croissants kan maken van scratch .
Alleen hoe je het best croissants kunt afbakken die je bv. uit de diepvriesafdeling koopt . Want meestal ,als het bijna niet altijd is ,is de beschrijving op de verpakking ondermaats en lukt het je niet eens om hun bakbeschrijving te volgen om iets degelijks op tafel te brengen .
Ik koop de croissants in de aldi uit de diepvries vak . Op hun verpakking staat te lezen dat je die best bereidt op 185C° en dit van 15 tot 18 minuten . Nu dit is toch net iets te weinig .
-


Verwarm je oven eerst voor op 200C° . Plaats de croissants op bakpapier op de bakplaat en hou ruimte tussen hen want ze nemen nogal toe in omvang . Zet de bakplaat in het midden en bak ze af op 200C° en dit 20/21 minuten lang .Hou ze goed in 't oog want ze zijn snel verbrand . Maar laat ze zeker genoeg bruinen .
Croissants dienen zeker enkele uren uit te harden ,ze blijven nogal lang mals en moeilijk dan te snijden . Daarom dat ik ze 's avonds laat bak om 's anderendaags 's morgens op tafel te zetten .

zaterdag 1 januari 2011

Geglaceerde Ham



Ingredienten :

-Ham (was al voorgekookt bij aankoop)
-Ananas in blik op ananassap
-Donkere bruine suiker


Werkwijze :

Oven voorverwarmen op 350F . Maak een mengsel van ananassap en bruine suiker .
Leg bakpapier onderaan de bakblik en zet de ham bij 350F in de oven .Geregeld begieten met het mengsel .


Na 2,5 u even uit de oven halen en ananasschijven met hulp van een tandenstoker vastpinnen bovenop de ham .


De rest met het mengsel begieten en terug in de oven plaatsen .Het wordt in totaal 3u in de oven gezet .


Door de ham met ananassap en bruine suiker te bestrijken krijg je een smoked smaak effect .




vrijdag 31 december 2010

Banana Nut Bread

Ingredienten :

-Prenium cakemix (517g)


-Grof gehakte okkernoten

-Olive Oil
-3 eieren
-2 grote rijpe bananen




Werkwijze :

Meng de 3 eieren met 2 bananen en mix dit .





Voeg de cakemix toe met nog 3 eetlepels olie .
Ongeveer 250gr (werd hier niet afgewegen ,ongeveer helft van een pakje)noten iets fijner hakken en meng dit samen met de deegmix .



Oven voorverwarmen op 350F .Je kan de bakvormen met boter en bloem bestrijken alvorens de mix toe te voegen maar je kan ook bakpapier ()gebruiken om de mix erin te gieten .
Bak op de middenste grill in je oven voor ongeveer 1u10 minuten . Test even met een prikker of alles doorbakken is .


woensdag 29 december 2010

Cheesecake

Ingredienten :


-Voorgebakken taartvorm



-Cheesecake filling



-Cherries




Werkwijze


1 tot 1 1/2 cup koude melk en de cheesecake filling mixen .Dit mengsel in de voorgebakken taartvorm gieten en mooi glad strijken .



Het blik cherries verdelen op de cheesecake filling .Taart laten koelen in de ijskast .



Je kan ook voor blueberries gaan als je geen cherries lust.

donderdag 16 december 2010

Bisquits



Hazel maakt heerlijke bisquits ,helaas gebeurt het zelden maar eerder deze week maakte ze een pan klaar voor Chris .Meteen een gelegenheid om mee te kijken hoe ze dat klaarmaakt .Zoals ze zelf zegt ,is de smaak enorm afhankelijk van welk soort vetstof je neemt .

Ingrediƫnten :
-Zelfrijzende bloem
-Melk
-Varkensvet (Lard )



Oven voorverwarmen op 450 F (230 C ) .



Bakvorm invetten met varkensvet ( Lard ) ,laat dit even smelten in de oven en giet de rest er terug uit .





Neem 2 cups zelfrijzende bloem en voeg melk toe ( ongeveer 1,5 cups ) en meng dit goed . Je lepel moet net niet blijven staan maar zachtjes neervallen .



Neem met de lepel en maak kleine hoopjes in de bakvorm .



Druk dan de hoopjes wat naar beneden en begiet het terug met wat varkensvet .



Laat dit ongeveer 20 / 25 minuten bakken in de oven of tot ze bruin zien .




woensdag 6 oktober 2010

Stoofvlees




Stoofvlees


-1 kg rundsstoofvlees
-2 zakjes stoofvleeskruiden
-beetje zout ,peper en 2 tot 3 blaadjes laurier
-ui
-sausbinder of maizena


Een vrij grote ui in stukjes snijden .
Die bak ik nogal heel bruin aan ,om die donkere kleur van de saus te krijgen .




Als de ui klaar is , gaat daarop het vlees en zet ik het volledig onder met water.
Ik voeg dan nog peper toe ( strooi wat peper over heel de oppervlakte van het water )en zout en dan de stoofvleeskruiden met de laurierblaadjes.
Dit alles laat ik pruttelen en dit kan gemakkelijk 3 uur opstaan tot je voelt dat het vlees mals is geworden.Het kan best zijn dat je eventueel nog wat water moet toevoegen ,als deze wat te veel verdampt is .
Nog wat aandikken met donkere sausbinder of maizena en klaar is kees..