woensdag 16 juni 2010

Spaghettisaus





Ingrediënten :

-1 grote ui of 2 kleinere
-2 grote tomaten of 3 kleinere
-kleine hoeveelheid paprika
-2 doosjes gepelde tomaten (400 gr. elks )
-1 doosje tomatenconcentraat ( 70 gr. )
-1 doosje gesneden champignons
-600gr gemengd gehakt
-nootmuskaat
-spaghettikruiden
-Provençaalse kruiden
-zout
-cayennepeper
-ketchup
-miracolli pikante saus (750gr. )



Voorafje :

Eerst en vooral koop ik drie verschillende kleuren van paprika's .Ik ontdoe ze van hun pitten en vel en versnij ze in kleine stukjes en vries ze dan in .Ik zorg als ze ingevroren zijn dat ze als een worstje verpakt zijn ,zodat ik 1/4 van kan afbreken om dit te gebruiken in de spaghettisaus .

Werkwijze :

De ui wordt gesnipperd en gestoofd in wat boter ,daarbij doe ik iets later de bevroren paprikadeeltjes bij .Dit laat ik even aansudderen zodat alles goed gegaard is .



Ondertussen pel ik de tomaten ,ontdoe ze van hun pitjes en versnij ze klein en gooi ze mee in de pot .Als dit even aangestoofd is ,voeg ik de gepelde tomaten bij (zijn ook versneden) en laat deze ook even sudderen voor de volgende doos erin gaat .
Dit laat ik toch zeker een kwartiertje sudderen om het teveel aan water te verdampen .Niet al te hoog vuur en zeker af en toe gaan roeren .
Kruiden met zout (toch voldoende toevoegen) , beetje nootmuskaat ,reaal strooien met Provençaalse kruiden en ook een ferme strooi van de spaghettikruiden .Wees voorzichtig met de cayennepeper ,hiervan zeker niet te gretig bijstrooien.Bij dit alles voeg ik nog eens enkele eetlepels ketchup toe en als het even staan sudderen heeft ,ook de geconcentreerde tomatenpuree.
Op allerlaatst voeg ik de uitgelekte champignons toe .
Het gemengd gehakt in kleine balletjes rollen en toevoegen .Dit moet toch een 15 minuten sudderen voor het gaar is .
Als dat bijna gedaan is ,mag de miracollisaus er dooreen .
De saus is het best de dag nadien en omdat het over een hele grote hoeveelheid gaat ,kan je gemakkelijk de rest invriezen om later nog eens te gebruiken .

donderdag 6 mei 2010

Vol au vent




Een receptje dat ik snel heb uitgetest omdat ik het graag met kerst wil maken voor Hazel in Amerika maar dan meer bepaald als voorgerecht .Hier in Belgie maak ik me al gauw gemakkelijk om het in te kopen maar nadat ik dit heb klaargemaakt , moet ik wel zeggen ....er gaat niets boven iets vers .Al is het wel wat omslachtig maar toch de moeite waard om te maken !

------------

Ingrediënten:

-Kip
-4 eetl. patisseriebloem (geen bergen maar ook niet afgestreken)
-2 cm van een vlootje bakboter (50 gr. ongeveer )
-Nootmuskaat( ietsiepietsie ...een mespunt )
-Zout
-Citroen(flesje gebruikt ,toch zeker enkele eetlepels )
-1 doosje champignons (verse , 3/4 van 250gr. is genoeg)


Bereidingwijze :



Kip koken in gezouten water ( 1 theelepel zout).Als de billen los komen, haal je de kip uit het water en laat deze afkoelen. Staat gemakkelijk een 1,5 uur /2 uur op .



De bouillon wordt gebruik voor de saus.Vergeet vooral niet het vetgedeelte dat je ziet op de bouillon eraf te scheppen .
Bakboter op een niet te hoog vuurtje smelten en de bloem toevoegen en beide producten even laten sudderen om de bloemsmaak eruit te krijgen .
Ik heb half om half gewerkt ,bouillon toevoegen maar ook melk .Ik ben eigenlijk begonnen met de melk ,(ongeveer 2 kleine tassen ) en dan overgeschakeld op de kipbouillon.Het is vooral inschatten hoeveel saus je moet bekomen , je mag hem zeker niet te lopend laten worden want mag best nog een vaste structuur hebben .Indien het te lopend wordt ,kan je altijd met sausbinder even bijdikken of maizena uiteraard .Hoeveel vloeistof je moet bekomen ,moet je zelf even inschatten ,had er dan ook geen afmetingen van .
Je moet vooral bijzouten(heb wel enkele keren met het zoutvat heel de pot rondgeweest !Nootmuskaat toevoegen (niet teveel)en als laatste de citroensap ,enkele eetlepels ...proeven !



Om gemakkelijk te maken kan je best je kip en champignons in een pot doen en de afgewerkte saus bijvoegen ,soms zit je net met iets teveel saus en het is gemakkelijk zo af te meten dan achteraf saus eruit te moeten halen .
Dit laat je best overnacht even rusten want dan zal de saus zeker nog aandikken !
Kan als voorgerecht opdienen in een koningenpasteitje of als hoofdgerecht bij frietjes .
Als je het maakt met videkoekje ,het koekje even op 180C° enkele minuten opwarmen .

dinsdag 27 april 2010

Gestoofd witlof



Ingredienten :

-1 kilo witlof
-13 tot 14 klontjes suiker
-beetje boter


Witloof in vierendelen waar dat je ook het harde kern afsnijd . Als je ze vierdeelt , snij je schuin het bittere binnenste er ook best uit .




Grote pot en witlof onder water zetten en koken .Dit staat wel even op , de witlof wordt glaziger naarmate hij zachter wordt .Prikken met een vork en als je er als boter doorgaat mag je de witlof afgieten .





Beetje boter smelten en witlof bijdoen .Dit kan je gemakkelijk later doen ,ik kook de witlof meestal 's middags op om 's avonds af te werken .Bij de witlof een beetje water bijdoen en de suikerklontjes bijgooien .Als hij opgewarmd is , proeven of hij zoet genoeg is ,anders wat suiker bijvoegen .




dinsdag 13 april 2010

Schorseneren in witte saus


Ik ben er dol op .Al moet ik bekennen dat ik meestal altijd start met verse groente maar met schorseneren ik me beperkt tot een bokaal .Komt dan ook bijna wekelijks op ons menu en maak het meestal klaar met loze vink en gekookte aardappelen .

Ingrediënten :

-Bokaal schorseneren
-Melk
-Boter
-Bloem
-Citroensap


Je start met maken van een roux .Ik gebruik daarvoor 1 eetlepel boter die ik rustig laat smelten om evenveel bloem er bij te doen .Als je beide goed hebt gemengd ,laat je dit nog even op vuur staan .Niet al te hevig uiteraard maar met het even verder op te warmen ,zal je de bloemsmaak eruit halen .Dan neem ik de melk (die komt meestal recht uit de koelkast) en giet er beetje bij beetje bij en meng met een garde het mengsel tot een vloeibare saus .Je doet dit steeds in stappen en als de saus terug ingedikt is ,giet je wat terug melk bij .

Wij zelf preferen een dikke saus en zullen tijdig stoppen want ze moet nog afgewerkt worden met citroensap .
De bokaal schorseneren goed afgieten zodat weinig tot niets vocht meekomt .Dit om te vermijden dat je saus te lopend wordt.



Citroensap toevoegen gebeurt op smaak maar meestal giet ik ook 4 eetlepels,soms 5 citroensap erbij .Als de saus te dik blijft ,kan je altijd nog melk bijdoen later .
Het komt erop neer om te proeven en je moet net wat zurigheid opvangen maar ook niet te fel natuurlijk .
Zoals je ziet komt er geen zout of peper bij .

donderdag 1 april 2010

Konijn






Eigenlijk heeft het veel weg van stoofvlees te bereiden ,toch op de manier zoals ik het klaarmaak .Ook nu weer maken we geen gebruik van vlees aanbakken zoals vele anderen wel doen .



-1 konijn
-Peper
-Zout
-eventueel 1 zakje konijnkruiden .
-Ui

Ui goed aanstoven tot die heel donker is ,dit maakt ook de kleur van je saus later .
Konijn bijvoegen ,ondergieten met water en konijnkruiden ,zout en peper bijvoegen en zachtjes laten pruttelen op vuur.
Na 45 minuten is het klaar .Je kan dit voelen aan het beengedeelte .Heb je een extra zwaar konijn kan best zijn dat je een kwartier langer moet laten pruttelen .
Je kan met maïzena of sausbinder de saus aandikken .



Ik neem daarvoor enkele pollepels saus vanuit de grote pot zodat ik niet die volledige pot hoef in te dikken .
Bij klaarmaken gebruik wel alle delen ,ook het hoofd en niertjes/maag...dit geeft een extra smaak aan je stoofpotje ,je hoeft het daarvoor niet eens op te eten.
Eigenlijk is het best snel klaar en met wat frietjes ook overheerlijk .

zaterdag 20 maart 2010

Bloemkool in bechamelsaus




Was weer eens een tijdje geleden dat ik dit had klaargemaakt .Ik raad je aan om voor een Belgische bloemkool te gaan .Franse geven bij het koken een indringende koolgeur af ,iets wat ik zelf heb ondervonden .

-1 bloemkool
-melk
-boter
-bloem
-nootmuskaat
-1 eigeel




Bloemkool verdelen in partjes en steeltje inkorten met omliggend bladje verwijderen .Goed wassen in koud water .



Bloemkool laten koken en inprikken ,als je vork er gemakkelijk ingaat ,zijn ze klaar om af te gieten .



Maken van de saus ,gaat als volgt .
Evenveel boter als bloem gebruiken . Ik gebruik daarvoor een volle eetlepel boter ,deze laten smelten en bloem onder roeren .Melk met beetjes bijdoen ,zachtjes laten koken en laten indikken tot je zelf de dikte goed vind . Afwerken met 1 eigeel en nootmuskaat .

woensdag 3 maart 2010

Cranberry saus


-Zakje cranberries
-Kristalisee suiker
-1 kopje water


Zelf lust ik de sauce het liefst dat hij nog ietsjes zurig is .Eigenlijk gebruik ik een pak minder suiker dan wat op het pakje soms voorgeschreven staat .Daar lees je meestal dat het gemaakt wordt met 1 kop water en 1 kop suiker .




Was de cranberries en haal de zacht geworden cranberries eruit .Gooi ze in een kookpot met 1 kop water en daarbij 3/4 kop suiker .Ik gebruik in mijn bewaardoos suiker het meetlepeltje 1/4 cup en doe daarvan 3 scheppen in .Maar voor wie geen cuplepels heeft kan je een gewone tas gebruiken en daarvan 3/4 suiker in afmeten.Zet deze op kook en eens de kook bereikt mag je dit iets lager verder laten pruttelen .Ongeveer +- 30 /40 minuutjes laten pruttelen en dan moet je eens proeven ,kan zijn dat je nog een beetje suiker moet toevoegen .Ik heb uieindelijk nog 1 afgestreken eetlepel bijgedaan .Je kan deze sauce in delen invriezen en later gewoon terug opwarmen.Als ik een overschotje heb ,zal ik deze ook steeds invriezen omdat ik die 3 to 4 lepels overschot kan gebruiken om een andere sauce mee te maken .Maar later meer daarover.Binden hoef je deze saus niet te doen ,hij zal zo al dik genoeg zijn .Is dit niet geval ,dan betekend dat dat je teveel water hebt gebruikt .Gebruik daarom een gewone tas en geen mok !Je kan deze saus zowel warm als koud serveren .Hij gaat uitstekend met ananas .Vergeet ook af en toe niet eens te roeren in de saus .